hits

Svett og Mett

Du kan programmere ditt eget treningsforlp!

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • Det kan vre litt vanskelig komme i gang med treningen hvis man ikke vet hvor man skal starte. Du nsker g fra sofapotet til helrsmosjonist og treningen skulle gjerne ha startet i gr. Du er bare litt usikker p hvordan du gr i gang. Derfor tenkte jeg komme med noen tips til lage sitt eget treningsprogram :)

    1. Frst og fremst ville jeg satt meg noen ml, skriv dem ned og avklar med deg selv hva du nsker. Du kan lese litt om dette her.

    2. Neste skritt p veien er finne ut av hvordan man kan n sine ml. Hvis ditt ml er lpe 1mil p under en time, hjelper det ikke bruke 90% av treningen din til st og gjre kneby i treningssenteret. Nr det er noe du nsker forbedre deg til, er du ndt til ve deg i nettopp det. Nedenfor kan du for eksempel se meg prve meg p hndstende, ikke srlig pent, men velse gjr mester!

    3. Hvis vi tar lpeeksempelet igjen, kan en hurtig googlesking gi deg eksempler p flere treningsprogrammer som kan gi deg bedre kondisjon og vre til stor hjelp p veien. Programmene finnes i alt fra nybegynner til avansert, s det er bare velge og vrake. Det som kan vre en god id er tilpasse treningsprogrammene etter ditt nske. Derfor kan du mikse og matche litt som det passer deg. Antall repetisjoner og set pleier st p styrketreningsprogrammene. Hvis ikke er 3 set (runder) med 12 repetisjoner et fint sted starte. 

    4. Vr realistisk. Hvis du kunne benke 100kg for 10 r siden betyr ikke det at musklene dine er klare til dette p frste treningskt. Start heller i det sm hvor du har fokus p riktig teknikk. Det kan spare deg for skader senere i treningen.

    5. Nr du har skrevet ned et par treningskter du kunne tenke deg gjennomfre, kan det vre en god id skrive ned hvilke velser som er for hvilke kroppsdeler. For eksempel at kneby er for ben og benkpress er for brystkasse og armer. P den mten fr du et kjapt overblikk over hele kroppen, og du kan se om det er noe du mangler. Det kan vre for eksempel at du kun trener ben, mage og armer og har glemt sette inn ryggvelser. Det samme gjelder om du nsker trene kondisjon. Hvis du kun har planlagt lange lpekter, kan det vre en ide legge inn noen kortere intervallkter.

    6. S kommer det morsomste. Du skal prve treningsprogrammene du har lagd!

    7. Evaluer treningsktene nr du er ferdige med dem. Var det noe du syntes manglet, var det en velse du nsker bli bedre p? Det er en god ide bruke Youtube og andre kanaler for f hjelp til riktig teknikk.

    Det var et par tips og triks du kan ta i bruk hvis du ikke helt vet hvor du skal starte. Husk ogs at det kan vre en god id bruke sitt nettverk. Enten du kjenner noen som trener, eller kjenner noen som kjenner noen :) Lykke til og god trening! 

    #trening #treningsprogram #styrketrening #kondisjon

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Hyere forbrenning med NEAT

  • Publisert: 13.09.2017, 19:04
  • Kategori: Tips og triks
  • Vi har alle sammen kjent noen vi fler kan spise hva som helst, og det uten legge p seg. Selv sitter vi og fler at den lille sjokoladen vi spiste i gr legger seg p sidebeinene. Ikke bare legger den seg p sidebeinene, den insisterer ogs p bli der. Det fles bare s urettferdig at du skal mtte spise mindre enn din venninne eller kammerat. Men hvorfor er det slik? Finnes det mennesker som p en eller annen magisk mte har s mye hyere forbrenning enn alle oss andre ddelige?

    Det er mange faktorer som spiller inn i forbrenningen, hyde, vekt, aktivitetsniv og muskelmasse er noen av dem. Hvis vi skal se p noe vi selv kan gjre uten slepe seg ned til treningssenteret, skal vi se p NEAT. NEAT str for Non Exercise Activity Thermogenesis og bestr av all aktivitet man gjr i lpet av dagen som nettopp ikke er trening, svn eller spising. Det kan vre st i stedet for sitte ned p jobb, ta trappene i stedet for heisen eller rengjring hjemme i stua. Selv ved noe man tenker er ganske ubetydelig, som gestikulering under en samtale, vil man forbrenne mer, enn dem som sitter stille mens de prater.

    Det betyr at sidemannen din ikke ndvendigvis har magisk forbrenning, det kan vre at han eller hun helt naturlig beveger seg mer i lpet av dagen. S hvis du nsker forbrenne mer, uten skulle investere veldig mye tid, kan du selv justere din NEAT. Gestikuler mer, st mer og g mer, s vil din forbrenning stige, og kanskje gjre plass til litt mer kake i hverdagen ;)

    Ha en fortsatt fin kveld! 

    #forbrenning #food #workout #spismerkake

  • Publisert: 13.09.2017, 19:04
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Min vei til et mer variert kosthold

  • Publisert: 04.05.2017, 20:00
  • Kategori: Tips og triks
  • Jeg har tidligere vrt veldig tilbyelig til spise det samme dag ut og dag inn. P mange mter flte at jeg sparte tid og energi p lage noe jeg kunne utenat og visste smakte godt. Det gjorde allikevel at jeg ikke hadde et srlig variert kosthold. Jeg har n frisket opp i mine oppskrifter og tenkte kanskje at dere har lyst til gjre det samme?

    Jeg er hverken kokk eller gastronom, s jeg henter gjerne ideer og oppskrifter hos andre blogger, bker og nettsider. Mine favoritter er Trines Matblogg og Matprat. Oppskriftene er delt inn i kategorier og fremgangsmtene er godt forklart, s man str ikke og river seg i hret, sulten og sliten en mandags kveld. OBS: Jeg velger alltid oppskrifter som jeg synes ser gode ut, ikke fordi de ser "sunne" ut. Hvis jeg vet at jeg har en travel uke foran meg velger jeg ogs retter som tar kort tid lage.

    Oppskriftene legger jeg inn i matplanen for uka. Den lager jeg alltid i lpet av helgen snn at jeg kan ferdiggjre handlelisten og handlingen i starten av uka. Dette krever litt planlegging, men jeg sparer masse tid og penger p gjre ett stort innkjp i helgen, i stedet for mange sm, hvor det ofte kommer litt ekstra i kurven.

    Etter jeg har funnet oppskrifter, laget matplan og handlet inn, er det neste skritt flge planen jeg har laget. Noen ganger kan det friste bestille utefra eller ta med seg noe hjem, s det krever litt viljestyrke faktisk gjennomfre det man har planlagt. Alt i alt har jeg ftt et mye mer variert kosthold ved planlegge en eller to uker frem, samtidig som det sparer meg for mye middagsstress i en travel hverdag. Hper dere har en fin kveld :)

  • Publisert: 04.05.2017, 20:00
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Ny i treningssenteret?

  • Publisert: 02.05.2017, 14:57
  • Kategori: Tips og triks
  • Det er ikke ofte jeg ser de samme ansiktene i treningssenteret, faktisk er jeg virkelig drlig til legge merke til de rundt meg mens jeg trener. Jeg setter musikk i rene og gjennomgr treningsprogrammet inntil jeg kan traske hjem. Det kan kanskje virke litt kjedelig trene alene, men jeg fler jeg fr mest ut av treningen hvis jeg har fullt fokus p det jeg skal.

    Frste gang jeg var i ett treningssenter var jeg allikevel der sammen med en venninne. Vi gikk fra maskin til maskin og fniste litt til hverandre hvis noen stnnet under repetisjonene sine. Det ga litt trygghet g med en jeg kjente, samtidig som det ga litt selvtillit til neste trening. Derfor tenkte jeg at jeg ville lage en liten liste til de som er like usikre som jeg var i treningssenteret den gang :)

    Lag en plan: Hvis du har ett treningsprogram du skal flge, gir det mye mer selvsikkerhet, enn om du gr rundt og leter etter noe gjre.

    Ta en venn med: En venn kan gi litt trygghetsflelse. S kan det vre at h*n kan introdusere deg til noen av maskinene.   

    Skift til innesko: Det kan hres veldig basalt ut, men du har ikke lyst til vre den som gr rundt med skitne joggesko innenfor. Dessuten gir det en god unnskyldning for kjpe nye sko :)

    Lag en spilleliste: Ikke noe som motiverer bedre enn en skikkelig god spilleliste - litt ekstra energi gir det ogs!

    Be om hjelp: Hvis du lurer p noe s ikke vr redd for sprre de rundt deg om hjelp(bare vent til de er ferdige med sine repetisjoner). De tar det bare som ett kompliment og neste gang har du kanskje ett nytt kjent ansikt du kan hilse p.

    Lykke til, og husk p at alle har vrt nye en gang! Det handler om bevege seg ut av komfortsonen og utfordre seg selv litt :)

  • Publisert: 02.05.2017, 14:57
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer