hits

Svett og Mett

Du kan programmere ditt eget treningsforløp!

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • Det kan være litt vanskelig å komme i gang med treningen hvis man ikke vet hvor man skal starte. Du ønsker å gå fra sofapotet til helårsmosjonist og treningen skulle gjerne ha startet i går. Du er bare litt usikker på hvordan du går i gang. Derfor tenkte jeg å komme med noen tips til å lage sitt eget treningsprogram :)

    1. Først og fremst ville jeg satt meg noen mål, skriv dem ned og avklar med deg selv hva du ønsker. Du kan lese litt om dette her.

    2. Neste skritt på veien er å finne ut av hvordan man kan nå sine mål. Hvis ditt mål er å løpe 1mil på under en time, hjelper det ikke å bruke 90% av treningen din til å stå og gjøre knebøy i treningssenteret. Når det er noe du ønsker å forbedre deg til, er du nødt til å øve deg i nettopp det. Nedenfor kan du for eksempel se meg prøve meg på håndstående, ikke særlig pent, men øvelse gjør mester!

    3. Hvis vi tar løpeeksempelet igjen, kan en hurtig googlesøking gi deg eksempler på flere treningsprogrammer som kan gi deg bedre kondisjon og være til stor hjelp på veien. Programmene finnes i alt fra nybegynner til avansert, så det er bare å velge og vrake. Det som kan være en god idé er å tilpasse treningsprogrammene etter ditt ønske. Derfor kan du mikse og matche litt som det passer deg. Antall repetisjoner og set pleier å stå på styrketreningsprogrammene. Hvis ikke er 3 set (runder) med 12 repetisjoner et fint sted å starte. 

    4. Vær realistisk. Hvis du kunne benke 100kg for 10 år siden betyr ikke det at musklene dine er klare til dette på første treningsøkt. Start heller i det små hvor du har fokus på riktig teknikk. Det kan spare deg for skader senere i treningen.

    5. Når du har skrevet ned et par treningsøkter du kunne tenke deg å gjennomføre, kan det være en god idé å skrive ned hvilke øvelser som er for hvilke kroppsdeler. For eksempel at knebøy er for ben og benkpress er for brystkasse og armer. På den måten får du et kjapt overblikk over hele kroppen, og du kan se om det er noe du mangler. Det kan være for eksempel at du kun trener ben, mage og armer og har glemt å sette inn ryggøvelser. Det samme gjelder om du ønsker å trene kondisjon. Hvis du kun har planlagt lange løpeøkter, kan det være en ide å legge inn noen kortere intervalløkter.

    6. Så kommer det morsomste. Du skal prøve treningsprogrammene du har lagd!

    7. Evaluer treningsøktene når du er ferdige med dem. Var det noe du syntes manglet, var det en øvelse du ønsker å bli bedre på? Det er en god ide å bruke Youtube og andre kanaler for å få hjelp til riktig teknikk.

    Det var et par tips og triks du kan ta i bruk hvis du ikke helt vet hvor du skal starte. Husk også at det kan være en god idé å bruke sitt nettverk. Enten du kjenner noen som trener, eller kjenner noen som kjenner noen :) Lykke til og god trening! 

    #trening #treningsprogram #styrketrening #kondisjon

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Høyere forbrenning med NEAT

  • Publisert: 13.09.2017, 19:04
  • Kategori: Tips og triks
  • Vi har alle sammen kjent noen vi føler kan spise hva som helst, og det uten å legge på seg. Selv sitter vi og føler at den lille sjokoladen vi spiste i går legger seg på sidebeinene. Ikke bare legger den seg på sidebeinene, den insisterer også på å bli der. Det føles bare så urettferdig at du skal måtte spise mindre enn din venninne eller kammerat. Men hvorfor er det slik? Finnes det mennesker som på en eller annen magisk måte har så mye høyere forbrenning enn alle oss andre dødelige?

    Det er mange faktorer som spiller inn i forbrenningen, høyde, vekt, aktivitetsnivå og muskelmasse er noen av dem. Hvis vi skal se på noe vi selv kan gjøre uten å slepe seg ned til treningssenteret, skal vi se på NEAT. NEAT står for Non Exercise Activity Thermogenesis og består av all aktivitet man gjør i løpet av dagen som nettopp ikke er trening, søvn eller spising. Det kan være å stå i stedet for å sitte ned på jobb, ta trappene i stedet for heisen eller rengjøring hjemme i stua. Selv ved noe man tenker er ganske ubetydelig, som gestikulering under en samtale, vil man forbrenne mer, enn dem som sitter stille mens de prater.

    Det betyr at sidemannen din ikke nødvendigvis har magisk forbrenning, det kan være at han eller hun helt naturlig beveger seg mer i løpet av dagen. Så hvis du ønsker å forbrenne mer, uten å skulle investere veldig mye tid, kan du selv justere din NEAT. Gestikuler mer, stå mer og gå mer, så vil din forbrenning stige, og kanskje gjøre plass til litt mer kake i hverdagen ;)

    Ha en fortsatt fin kveld! 

    #forbrenning #food #workout #spismerkake

  • Publisert: 13.09.2017, 19:04
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Min vei til et mer variert kosthold

  • Publisert: 04.05.2017, 20:00
  • Kategori: Tips og triks
  • Jeg har tidligere vært veldig tilbøyelig til å spise det samme dag ut og dag inn. På mange måter følte at jeg sparte tid og energi på å lage noe jeg kunne utenat og visste smakte godt. Det gjorde allikevel at jeg ikke hadde et særlig variert kosthold. Jeg har nå frisket opp i mine oppskrifter og tenkte kanskje at dere har lyst til å gjøre det samme?

    Jeg er hverken kokk eller gastronom, så jeg henter gjerne ideer og oppskrifter hos andre blogger, bøker og nettsider. Mine favoritter er Trines Matblogg og Matprat. Oppskriftene er delt inn i kategorier og fremgangsmåtene er godt forklart, så man står ikke og river seg i håret, sulten og sliten en mandags kveld. OBS: Jeg velger alltid oppskrifter som jeg synes ser gode ut, ikke fordi de ser "sunne" ut. Hvis jeg vet at jeg har en travel uke foran meg velger jeg også retter som tar kort tid å lage.

    Oppskriftene legger jeg inn i matplanen for uka. Den lager jeg alltid i løpet av helgen sånn at jeg kan ferdiggjøre handlelisten og handlingen i starten av uka. Dette krever litt planlegging, men jeg sparer masse tid og penger på å gjøre ett stort innkjøp i helgen, i stedet for mange små, hvor det ofte kommer litt ekstra i kurven.

    Etter jeg har funnet oppskrifter, laget matplan og handlet inn, er det neste skritt å følge planen jeg har laget. Noen ganger kan det friste å bestille utefra eller ta med seg noe hjem, så det krever litt viljestyrke å faktisk gjennomføre det man har planlagt. Alt i alt har jeg fått et mye mer variert kosthold ved å planlegge en eller to uker frem, samtidig som det sparer meg for mye middagsstress i en travel hverdag. Håper dere har en fin kveld :)

  • Publisert: 04.05.2017, 20:00
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Ny i treningssenteret?

  • Publisert: 02.05.2017, 14:57
  • Kategori: Tips og triks
  • Det er ikke ofte jeg ser de samme ansiktene i treningssenteret, faktisk er jeg virkelig dårlig til å legge merke til de rundt meg mens jeg trener. Jeg setter musikk i ørene og gjennomgår treningsprogrammet inntil jeg kan traske hjem. Det kan kanskje virke litt kjedelig å trene alene, men jeg føler jeg får mest ut av treningen hvis jeg har fullt fokus på det jeg skal.

    Første gang jeg var i ett treningssenter var jeg allikevel der sammen med en venninne. Vi gikk fra maskin til maskin og fniste litt til hverandre hvis noen stønnet under repetisjonene sine. Det ga litt trygghet å gå med en jeg kjente, samtidig som det ga litt selvtillit til neste trening. Derfor tenkte jeg at jeg ville lage en liten liste til de som er like usikre som jeg var i treningssenteret den gang :)

    Lag en plan: Hvis du har ett treningsprogram du skal følge, gir det mye mer selvsikkerhet, enn om du går rundt og leter etter noe å gjøre.

    Ta en venn med: En venn kan gi litt trygghetsfølelse. Så kan det være at h*n kan introdusere deg til noen av maskinene.   

    Skift til innesko: Det kan høres veldig basalt ut, men du har ikke lyst til å være den som går rundt med skitne joggesko innenfor. Dessuten gir det en god unnskyldning for å kjøpe nye sko :)

    Lag en spilleliste: Ikke noe som motiverer bedre enn en skikkelig god spilleliste - litt ekstra energi gir det også!

    Be om hjelp: Hvis du lurer på noe så ikke vær redd for å spørre de rundt deg om hjelp(bare vent til de er ferdige med sine repetisjoner). De tar det bare som ett kompliment og neste gang har du kanskje ett nytt kjent ansikt du kan hilse på.

    Lykke til, og husk på at alle har vært nye en gang! Det handler om å bevege seg ut av komfortsonen og utfordre seg selv litt :)

  • Publisert: 02.05.2017, 14:57
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer