hits

Svett og Mett

Du kan programmere ditt eget treningsforløp!

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • Det kan være litt vanskelig å komme i gang med treningen hvis man ikke vet hvor man skal starte. Du ønsker å gå fra sofapotet til helårsmosjonist og treningen skulle gjerne ha startet i går. Du er bare litt usikker på hvordan du går i gang. Derfor tenkte jeg å komme med noen tips til å lage sitt eget treningsprogram :)

    1. Først og fremst ville jeg satt meg noen mål, skriv dem ned og avklar med deg selv hva du ønsker. Du kan lese litt om dette her.

    2. Neste skritt på veien er å finne ut av hvordan man kan nå sine mål. Hvis ditt mål er å løpe 1mil på under en time, hjelper det ikke å bruke 90% av treningen din til å stå og gjøre knebøy i treningssenteret. Når det er noe du ønsker å forbedre deg til, er du nødt til å øve deg i nettopp det. Nedenfor kan du for eksempel se meg prøve meg på håndstående, ikke særlig pent, men øvelse gjør mester!

    3. Hvis vi tar løpeeksempelet igjen, kan en hurtig googlesøking gi deg eksempler på flere treningsprogrammer som kan gi deg bedre kondisjon og være til stor hjelp på veien. Programmene finnes i alt fra nybegynner til avansert, så det er bare å velge og vrake. Det som kan være en god idé er å tilpasse treningsprogrammene etter ditt ønske. Derfor kan du mikse og matche litt som det passer deg. Antall repetisjoner og set pleier å stå på styrketreningsprogrammene. Hvis ikke er 3 set (runder) med 12 repetisjoner et fint sted å starte. 

    4. Vær realistisk. Hvis du kunne benke 100kg for 10 år siden betyr ikke det at musklene dine er klare til dette på første treningsøkt. Start heller i det små hvor du har fokus på riktig teknikk. Det kan spare deg for skader senere i treningen.

    5. Når du har skrevet ned et par treningsøkter du kunne tenke deg å gjennomføre, kan det være en god idé å skrive ned hvilke øvelser som er for hvilke kroppsdeler. For eksempel at knebøy er for ben og benkpress er for brystkasse og armer. På den måten får du et kjapt overblikk over hele kroppen, og du kan se om det er noe du mangler. Det kan være for eksempel at du kun trener ben, mage og armer og har glemt å sette inn ryggøvelser. Det samme gjelder om du ønsker å trene kondisjon. Hvis du kun har planlagt lange løpeøkter, kan det være en ide å legge inn noen kortere intervalløkter.

    6. Så kommer det morsomste. Du skal prøve treningsprogrammene du har lagd!

    7. Evaluer treningsøktene når du er ferdige med dem. Var det noe du syntes manglet, var det en øvelse du ønsker å bli bedre på? Det er en god ide å bruke Youtube og andre kanaler for å få hjelp til riktig teknikk.

    Det var et par tips og triks du kan ta i bruk hvis du ikke helt vet hvor du skal starte. Husk også at det kan være en god idé å bruke sitt nettverk. Enten du kjenner noen som trener, eller kjenner noen som kjenner noen :) Lykke til og god trening! 

    #trening #treningsprogram #styrketrening #kondisjon

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar