hits

Svett og Mett

Du kan programmere ditt eget treningsforlp!

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • Det kan vre litt vanskelig komme i gang med treningen hvis man ikke vet hvor man skal starte. Du nsker g fra sofapotet til helrsmosjonist og treningen skulle gjerne ha startet i gr. Du er bare litt usikker p hvordan du gr i gang. Derfor tenkte jeg komme med noen tips til lage sitt eget treningsprogram :)

    1. Frst og fremst ville jeg satt meg noen ml, skriv dem ned og avklar med deg selv hva du nsker. Du kan lese litt om dette her.

    2. Neste skritt p veien er finne ut av hvordan man kan n sine ml. Hvis ditt ml er lpe 1mil p under en time, hjelper det ikke bruke 90% av treningen din til st og gjre kneby i treningssenteret. Nr det er noe du nsker forbedre deg til, er du ndt til ve deg i nettopp det. Nedenfor kan du for eksempel se meg prve meg p hndstende, ikke srlig pent, men velse gjr mester!

    3. Hvis vi tar lpeeksempelet igjen, kan en hurtig googlesking gi deg eksempler p flere treningsprogrammer som kan gi deg bedre kondisjon og vre til stor hjelp p veien. Programmene finnes i alt fra nybegynner til avansert, s det er bare velge og vrake. Det som kan vre en god id er tilpasse treningsprogrammene etter ditt nske. Derfor kan du mikse og matche litt som det passer deg. Antall repetisjoner og set pleier st p styrketreningsprogrammene. Hvis ikke er 3 set (runder) med 12 repetisjoner et fint sted starte. 

    4. Vr realistisk. Hvis du kunne benke 100kg for 10 r siden betyr ikke det at musklene dine er klare til dette p frste treningskt. Start heller i det sm hvor du har fokus p riktig teknikk. Det kan spare deg for skader senere i treningen.

    5. Nr du har skrevet ned et par treningskter du kunne tenke deg gjennomfre, kan det vre en god id skrive ned hvilke velser som er for hvilke kroppsdeler. For eksempel at kneby er for ben og benkpress er for brystkasse og armer. P den mten fr du et kjapt overblikk over hele kroppen, og du kan se om det er noe du mangler. Det kan vre for eksempel at du kun trener ben, mage og armer og har glemt sette inn ryggvelser. Det samme gjelder om du nsker trene kondisjon. Hvis du kun har planlagt lange lpekter, kan det vre en ide legge inn noen kortere intervallkter.

    6. S kommer det morsomste. Du skal prve treningsprogrammene du har lagd!

    7. Evaluer treningsktene nr du er ferdige med dem. Var det noe du syntes manglet, var det en velse du nsker bli bedre p? Det er en god ide bruke Youtube og andre kanaler for f hjelp til riktig teknikk.

    Det var et par tips og triks du kan ta i bruk hvis du ikke helt vet hvor du skal starte. Husk ogs at det kan vre en god id bruke sitt nettverk. Enten du kjenner noen som trener, eller kjenner noen som kjenner noen :) Lykke til og god trening! 

    #trening #treningsprogram #styrketrening #kondisjon

  • Publisert: 10.01.2018, 17:00
  • Kategori: Tips og triks
  • 0 kommentarer
  • Ingen kommentarer

    Skriv en ny kommentar